Wednesday, August 22, 2012

¬Ibrah 4o Hari¬

Ah..bosan..bosan..Tak habis2 asyik membebel..24 jam nak membebel.Dah takde keje lain agaknya.Jerit Faizal.

Dia bosan saat pulang ke rumah pada cuti semester.Ibunya tidak habis-habis membebel.Bebelannya membingitkan telinga Faizal.Kali ini dia tekad.Cuti semester yang akan datang dia tidak mahu kembali ke rumah.Dia mahu menghabiskan cuti semesternya di tempat lain.

Eh..dah dekat cuti ini..Engkau dh beli tiket balik kampung ke Faizal?Soal Rasyeed kepada Faizal.
Emm..aku tak beli pun.Cuti semester kali ini aku tak balik kampung.Balik rumah pun buat sesak nafas aku je.Mak aku memanjang bebel.Bingit telinga aku tau.Jelas Faizal panjang lebar.

Biaq betul hang?Awat lagu tu.Mak hang bebel sebab ade kot yang tak kena hang buat.Biasa la mak.Mak aku pun kadang membebel.Ulas Rasyeed

Tak ape la.Aku kali ini nak rasa juga cuti sem tak balik kampung.Dah la.Ko g la kemas barang-barang ko.Nanti tertinggal bas pula.Merasa ko cuti dengan aku di sini.Ketawa kecil Faizal

Ye la Faizal..Jawab Rasyeed.

Faizal melalui cuti-cuti semesternya di kampus.kampus bagaikan kampus "mati" saat cuti semester.Kebanyakan pelajar pulang ke kampung menghabiskan cuti.Melepas rindu dengan ahli keluarga.Lain pula bagi Faizal.Dia mengambil keputusan untuk tidak pulang ke kampung.Walaubagaimanpun,d kampus itu tetap jua berpenghuni.Pelajar antarabangsa seperti Indonesia,Brunei,Jordan dan lain-lain tidak pulang ke negara mereka.Mereka turut menghabiskan cuti di kampus induk itu.

Bosan giler kat sini.Nasib baik la boleh online.Tak ade la giler aku jadinya.Monolog Faizal.

Petang itu,Faizal mengambil keputusan untuk ke padang bola berhampiran kolejnya.Ternampak kelibat beberapa orang pelajar asing sedang ligat bermain futsal.Faizal teringin menyertainya.Tapi keinginannya tiba-tiba mati.Dia tiba-tiba teringat akan mimpinya malam tadi.Sejak menghabiskan cuti hampir seminggu d kampus itu.Dia didatangi mimpi yang hampir sama saban malam.

Mimpi seseorang yang mendatanginya.Orang itu memintanya menuju ke sebuah kawasan.Namun kawasan yang dimaksudkan dalam mimpi itu tidak dapat dilihat dengan jelas.Faizal kebingungan.Lama Faizal termenung memikirkan mimpi yang dialaminya.Sayup-sayup suara azan berkumandang.Faizal tersedar daripada lamunannya.Hatinya tiba-tiba menjadi sayu dan hiba mendengar laungan azan daripada masjid universiti.Lantas Faizal bergerak pantas menuju ke masjid.

Ya,sudah lama aku tidak menjejakkan kakiku di rumahMU,Ya ALLAH.Aku malu padaMU,malu sangat padaMU.Aku lalai,Ya ALLAH.Pimpinlah hatiku.Ulas lembut hati Faizal

Faizal sudah sampai ke masjid.Lantas dia menuju ke bilik air untuk berwudhu.Usai berwudhu dia terus ke saf .
Amin ya rabbal alamin.Baiklah,kita ada sedikit jamuan di belakang.Ada hamba ALLAH sedekah.Jadi marilah jemput ke ruang makan.Jemput Imam masjid kepada semua jemaah.

Faizal masih tetap duduk.Titis air jernih membasahi pipinya.Sejak tadi dia merasakan dirinya bersalah pada YANG MAHA ESA.Dia menangis sepuas-puasnya menginsafi segala dosa-dosa lalunya.

Assalammualaikum..assalammualaikum saudara.ucap seorang jemaah kepada Faizal.

Faizal tidak segera menoleh.Dia mengesat saki baki air matanya.Namu Faizal tidak berjaya menyembunyikan  hibanya.

Waalaikumussalam.Jawab Faizal.

Maaf,kalau ana menganggu enta.Ana Uwais.Enta?..Em..saudara namanya??Ana lihat enta sedari tadi di sini.Enta ada apa-apa masalah ke?Tidak balik cuti semester?.Soal Uwais.

Lama Faizal diam terpaku sebelum menjawab persoalan yang diutarakan Uwais tadi.Beberapa minit kemudian Faizal bersedia menjawab persoalan itu.

Saya Faizal.Saya tak balik cuti semester kali ini.Saya bosan.Di rumah ibu asyik membebel sahaja.Saya nak kan ketenangan.Jadi,saya ambil keputusan untuk tidak pulang ke kampung cuti semester ini.Ulas Faizal.

Alhamdulilah,Faizal masih punya ibu.Sebenarnya ibu Faizal sayangkan Faizal.Cuba Faizal hayati kembali bebelan ibu Faizal kepada Faizal.Saya pasti bebelan ibu kepada Faizal bukan bebelan kosong sahaja.Ucap Uwais dengan berhemah.

Faizal mengimbas kembali segala peristiwa yang lalu.Ada benarnya kata-kata Uwais.Selama ini,bebelan ibu kepada Faizal ada isinya.Faizal sahaja yang menutup pintu hatinya untuk memahami luahan ibunya.

Faizal tersedar daripada lamunannya.

Benar,Uwais.Saya yang selama ini gagal untuk memahaminya.Betapa berdosanya saya pada ibu.Saya menyesal.Allahu akbar.Luah Faizal

Alhamdulillah,Faizal masih punya masa dan waktu untuk berbakti pada ibu tercinta.Insyaallah.Hargailah ibu selagi masih di sisi kita.Syurga seorang anak terletak pada telapak kaki seorang ibu.Pesan Uwais kepada Faizal.

Terima kasih banyak2 Uwais.Awak tak pulang cuti semester ini?Soal Faizal

Tak,saya nak keluar 40 hari dengan jemaah.Insyaallah,esok bertolak.Jawab Uwais.

Keluar 40 hari??Keluar ke mana tu??Makan angin ke ???Soal Faizal kepada Uwais.

>>>>Bersambung,Insyaallah>>>>



No comments: