Sunday, May 29, 2011

3-0..tiga kosong..




Bismillah..

3 0?


Apa dia tentang tiga kosong ni Zam?

Keputusan perlawanan bola ke?

Oh, bukanlah.. kalau nak tahu, baca dan hayatilah post ni sampai ke noktah terakhir.. ;)

Ianya sangat penting sepenting mewujudkan keharmonian menyeluruh di dunia, bukan seperti keputusan perlawanan bola yang tiada faedah lagi sia-sia itu..

Telah zahir pada kita bahawa insan, masyarakat dan dunia kini mengalami kemerosotan dahsyat dalam pelbagai aspek kehidupan sama ada dari segi agama, budaya, moral, sosial, ekonomi, politik dan sebagainya.

Di negara tumpahnya darah kita contohnya, masalah politik yang tidak stabil seolah-olah memberi jalan yang luas untuk jenayah bermaharajalela yang kini kian meruncing dan sangat sukar untuk dibendung di samping masalah gejala sosial yang sangat parah untuk dipulihkan..Moral para remaja makin lama makin runtuh, jauh dari yang digariskan dalam agama..


Itu belum lagi kita lihat negara-negara lain, macam-macam keparahan berlaku, bahkan ada yang lebih dahsyat.. Lihat saja apa yang berlaku di Libya.. =((

Erk... Zam, jadi apa kena mengena apa yang kau cakap ni dengan 'Tiga Kosong' tadi?


Oh ya..okay, straight to the point..sebenarnya saya terfikir tentang 3 masalah utama manusia yang menjadi punca masalah negatif, kejahatan, kepincangan dan kerosakan di dunia ini.






Ada tiga kekosongan yang apabila wujud dalam diri, kita sebagai manusia sering kecundang :

Kosong Perut

Kosong yang pertama adalah kosong perut.

Oleh kerana makanan dan minuman merupakan keperluan asas manusia yang utama, kita mesti berusaha untuk mencarinya dan mendapatkannya untuk hidup. Itulah fitrah manusia.

 
Makan untuk hidup. Tetapi bukan hidup untuk makan.

Demi makanan, apabila perut kosong, manusia sanggup buat apa sahaja untuk hidup. Ada yang menggunakan cara yang halal dan ada juga yang haram.Jadi, tidak mustahil seseorang yang perut kosong dan tidak berkemampuan sanggup mencuri, merompak, membunuh malah ada juga yang sanggup murtad asalkan dapat mengisi perut mereka..Wal’iyazubillah..

Hanya kerana kosong perut seseorang itu sanggup melakukan apa sahaja. Jenayah kecil atau besar, halal atau haram tidak menjadi masalah asalkan dapat mengisi perut..
Sebab itu banyaknya suruhan-suruhan agama yang menuntut kita untuk berusaha mencari rezeki agar perut kita sentiasa terisi dengan cara yang halal disamping tidak kurang juga galakan agama untuk kita membantu golongan yang memerlukan, semuanya demi menjaga keharmonian dunia.

Bahkan Rasulullah sendiri berdoa memohon perlindungan dari kelaparan dan kekosongan perut:

“Ya Allah, sesungguhnya aku memohon perlindungan kepadaMu dari kelaparan, kerana sesungguhnya kelaparan itu seburuk-buruk teman berbaring, dan aku memohon perlindungan kepadaMu dari khianat, karena sesungguhnya khianat itu seburuk-buruk teman”. (HR Abu Dawud dan Ibnu Majah)






So, disamping berdoa memohon perlidungan dari kelaparan, pastikan juga kita dan orang sekeliling kita terisi perutnya dengan cara yang halal..


Bagaimana pula tentang ada juga yang terisi perutnya, tetapi masih terbabas di dalam kerosakan hidup?

 
Ya, mungkin dia mengalami kekosongan yang kedua..


Kosong Wang

Seperti juga kes kekosongan perut, setiap insan bila ketiadaan wang, segala jenis kejahatan boleh tercetus untuk dilakukan demi wang.. Melacur, menipu, meragut, merompak dan pelbagai perkara negatif boleh berlaku. Wang seolah-olah sumber kehidupan manusia moden kerana tanpa wang, tiadalah makanan dan keperluan asas yang lain dan tanpa semuanya itu, tiadalah kehidupan boleh bertahan..

Lihat saja golongan faqir miskin dan yang tidak berkemampuan, ada di kalangan mereka yang terpaksa berhutang, mengemis, menipu dan sebagainya. Lalu berlakulah penipuan, pembelasahan dan pembunuhan apabila mereka tidak membayar hutang yang mana kemudiannya menyebabkan mereka sanggup lakukan apa saja demi melangsaikannya dan akhirnya hidupnya menjadi tak tentu arah seolah-olah mereka hidup demi melangsaikan hutang kerana takut nyawa melayang..






Sebab itu Rasulullah sendiri memohon perlindungan dari perhutangan dan kefakiran:
“Ya Allah, sesungguhnya aku memohon perlindungan kepadaMu dari kekafiran dan kefakiran dan azab kubur”. (Hadits Sahih atas syarat Muslim dikeluarkan oleh Imam Ahmad)

Dari Aisyah ra.: Bahawa Rasulullah saw. dalam solatnya berdoa:

"Ya Allah. Sesungguhnya aku mohon perlindungan kepadaMu dari siksa kubur. Aku mohon perlindungan kepadaMu dari fitnah Al masih Dajjal. Aku mohon perlindungan kepadaMu dari fitnah kehidupan dan kematian. Ya Allah! Aku mohon perlindungan kepadaMu dari dosa dan hutang.

Seseorang berkata kepada baginda: Betapa seringnya Anda memohon perlindungan dari beban hutang ya Rasulullah. Rasulullah menjawab: "Sesungguhnya, seseorang bila hutang, maka dia berbicara lalu bohong"...
 Namun, dengan banyaknya wang juga, seseorang itu boleh tersungkur. Fitnah boleh datang melalui kekayaan harta benda..

 “Money is everything sayang!” Kata Maher kepada isterinya.
“No. Why is that? Abang can't purchase heaven with your money nor any of your property can you?” Sanggah isterinya.

Kadang kala manusia berlumba-lumba mencari wang hingga haloba menguasai dirinya, lalu mengaburi tujuan hidupnya, lupa pada tanggungjawabnya sebagai hamba dan akhirnya lupa pada Tuhan. Sampai satu tahap, wang dianggapnya Tuhan..

Ya, bukan wang yang menjamin kebahagiaan kita. Hidup ini tidak percuma. Kita perlu bayar setiap nafas yang Allah beri, segala nikmat yang Tuhan beri. Tapi bukan dengan wang, sebaliknya dengan amal ibadah..Kita hanya mendapatkan wang demi keperluan dalam kehidupan, tidak perlu menjadi terlalu kaya, tidak perlu juga menjadi terlalu miskin. Kita perlu hidup dengan sederhana dan berpada-pada. Begitulah sunnah yang ditunjuk Rasulullah.

Rasulullah S.A.W ada berdoa:

Ya Allah, sesungguh-nya aku memohon perlindungan kepadaMu daripada fitnah neraka dan azab neraka, dan daripada fitnah kubur dan azab kubur, dan daripada kejahatan fitnah kekayaan, dan daripada kejahatan fitnah kefakiran.” (Muttafaqun 'alaih)

Bagaimanapun ada juga yang telah terisi perutnya dan mempunyai cukup wang, tetapi tetap juga berada dalam penyimpangan.. Mengapa? Kerana sebenarnya ada satu lagi kekosongan dalam diri manusia ini yang paling perlu diutamakan yang tanpanya, hidup seperti tiada 'break', mudah saja terbabas di gaung gelita..


Kosong Iman

Inilah punca utama kerosakan manusia. Apabila tiada iman, manusia sering jatuh, sering kalah dengan nafsu dan perhiasan dunia..

Lantaran itu, walaupun penuhnya perut dengan makanan, penuhnya wang dalam bank, seseorang itu masih lagi di dalam kepincangan dan kerugian jika kosongnya iman. Dengan kosongnya iman, terjadilah pergaulan bebas, free sex, curang, rogol, rasuah, jenayah, dan lain-lain..Sebaliknya jika terisinya iman dalam diri, kekosongan perut dan wang tidak menjadi masalah baginya.. Arah hidupnya masih belum mudah terbabas kerana 'break' iman masih ada..

Dengan iman, hidup masih terarah, manusia tidak mudah kecundang, nafsu dapat dikekang, syaitan dapat dilawan, dunia tidak dipandang.. Di situlah sebenarnya penawar utama keparahan dunia ini.

Namun, kekosongan perut dan wang juga tidak dapat dinafikan dapat menggugat kestabilan iman seseorang itu. Boleh jadi, iman seseorang itu pudar apabila kekosongan perut dan wang.
Justeru, pentingnya untuk kita sentiasa memastikan iman kita terisi demi kebahagiaan kita di dunia dan akhirat sana.. Begitu juga dengan perut dan wang kita, agar iman kita sentiasa terjaga dan stabil..

Let us together recharge our iman again and always.. =-
 
Terima kasih yang tak terhingga buat adik Azam Husni kerana sudi memberikn kebenaran untuk akak menyebarluaskan "Cetusan Hati" adik di sini http://azamhusni.blogspot.com/2011/05/tiga-kosong_25.html.Moga kita semua akan memperoleh pengajaran dan manfaat .
 
Sekian
 
-ISLAM itu INDAH-





No comments: