Saturday, February 5, 2011

S_Y_U_K_U_R_

Bismillahirrahmanirrahim..

Subahanallah.Alhamdulillah.Allahu akbar. Sungguh tak menyangka..Mmg xsangka..Saya diberikan kata-kata sokongan dan dorongan utk trus mencoret di lembaran blog ini.Pelbagai kata2 sokongan dan dorongan yg sy trima baru2 ini.Mmg tidak menyangka sama sekali.Di kesempatan ini,ingin saya ingin mengucapkan JUTAAN TERIMA KASIH YANG TAK TERHINGGA kepada kalian semua kerana memberi sokongan dan dorongan untuk saya agar tanpa rasa jemu untuk berkongsi ilmu dan pengalaman di sini.Paling terharu bila ditanya dengan saya bila agaknya "post" baru akan menyusul.Subahanallah.Semoga apa yang saya kongsikan ini mampu memberi manfaat kepada kalian semua.Insyaallah.

Alhamdulillah di pagi sabtu yg indah ini..Syukur alhamdulillah.Hari ni saya tertarik nak berbicara tentang "SYUKUR".Apa itu "SYUKUR"???Tengah wat ape 2 semua???Nak cari kamus Dewan Bahasa cari maknanya??Tak pun Google Translate.:-)

Bagi saya,SYUKUR itu adalah suatu perasaan yang indah yang tidak dapat ditafsirkan melalui kata-kata.Suatu perasaan bila mana kita sendiri yang merasai kesannya..Saat kita memuji kepadaNYA dengan segala yang dikurniakn.Anda pula BAGAIMANA??

Hiba sangat kali ini, saya tak berkesempatan untuk pulang bercuti semester di kampung.Bertemu mak abah,abang dan adik-adik saya.Tapi saya harus bersyukur juga sebab ALLAH bagi ILHAM pada hambaNYA untuk menciptakan teknologi.Dengan teknologi yang ada,saya dapat menghubungi abah dan mak di kampung..Bertanyakan khabar mereka di sana.Terubat sedikit kerinduan di hati.Maka kita perlu "SYUKUR" atas nikmat yang ALLAH SWT kurniakan itu.

Tapi..Tapi....Tapi..............................................

 Adakah kita hanya patut bersyukur dengan nikmat yang ALLAH kurniakan??Pelbagai nikmat yang Allah kurniakan pada kita..Tidak terbilang akan nikmat YANG MAHA PENGASIH anugerahkan pada kita semua.Cuba renungkan dan muhasabah diri akan nikmat yang ALLAH kurniakn pada kita.Moga kita tidak jemu untuk mengucapkan ALHAMDULILLAH..syukur atas nikmat yang ALLAH SWT kurniakan pada kita semua.

 Jangan pula kita ucapkan SYUKUR saat ALLAH kurniakan kita dengan pelbagai nikmat sahaja.Tapi bila ALLAH bagi kita kesakitan,kesusahan,kesukaran dan kesempitan.Kita mengeluh..Bermuram durja..Ahhh...kenapa semua jadi pada aku.????.Apakah salah aku???Apakah dosa aku??Itu mungkin keluhan dan persoalan yang terbit saat kita ditimpa DUGAAN oleh YANG MAHA MENGETAHUI segala-galanya.

Buat diriku yang naif ini dan ikhlas untuk semua...Pesanan yang tulus ikhlas buat diriku sendiri dan saudara-saudariku yang dikasihi..UCAPLAH SYUKUR bila mana ALLAH kurniakan kita UJIAN dan DUGAAN kerana saat itu adalah saat ALLAH memandang kita..DIA ingin menguji kita sebagai HAMBAnya agar sentiasa memohon padaNYA...mengharapkan hanya padaNYA.Mohon agar kita dikurniakan kekuatan untuk menghadapi setiap ujian yang ALLAH kurniakan pada kita.

Boleh jadi,sebahagian nikmat yang ALLAH kurniakn untuk kita adalah UJIAN untuk menguji ketaatan kita padaNYA..Kerana setiap yang dianugerahkan itu adalah pinjaman semata-mata.BUKAN MILIK KITA tapi milik MUTLAK Yang Maha Agung.

 MUHASABAH diri...SYUKUR akan setiap yang ALLAH kurniakan pada kita.

"ISLAM itu INDAH"

1 comment:

Hitoeni Yuukan said...

YA,
Allah tidak akan menguji seseorang itu atas kemampuannya menempuh dugaan itu
Allah maha pngasih dan Maha mengetahui
Syangnya kpd kita dgn mmberi sgala ujian yg mndatang dgn arus kncang cuma kita perlu mnyediakan perisai yg spatut nya iatu iman dan tqwa KPD-Nya
Nice post keep it on